عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت سه ماه باید برای نهایی سازی اساسنامه سازمان سنجش ملی اقدام و آن را برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

پرسشی از سعیدرضا عاملی؛ سازمان سنجش ملی چه وقت و چگونه تشکیل می‌شود؟

سعیدرضا عاملی در رابطه با موضوع ایجاد سازمان سنجش ملی، گفت: تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور  یک اقدام ضرورت و مثبت است که منجر به بالا رفتن کیفیت در نظام آموزش کشور از قبل از دبستان تا تحصیلات عالی دانشگاهی خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر ما فاقد یک نظام یکپارچه در سنجش و ارزیابی و رصد و پایش وضعیت آموزشی کشور هستیم و سازمان‌ها بصورت جزیره‌ای و با استقلال نهادی و وزارتخانه‌ای به این موضوع اهتمام دارند و کار آن ها محدود به ارزیابی دانش آموز و ارزیابی و سنجش برای ورود به مقاطع دانشگاهی است و اقدام در خصوص ارتقای کیفیت آموزش و ارتباط آموزش با پژوهش و بهینه سازی روش های آموزش و تعریف استانداردها کیفی برای عمق بخشیدن به دانش و از هم مهمتر پایش و سنجش رتبه علمی مدارس و دانشگاه های کشور ندارند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ذیل ریاست جمهوری، اظهار داشت: تشکیل چنین سازمانی به یکپارچه بودن ارزیابی و نظارت کمک می‌کند، اگر به مدل‌های مختلف سنجش و پذیرش در کشورهای مختلف هم دقت کنید متوجه خواهید شد که در بسیاری از کشورها این کار توسط نهادهای و سازمان های معتبر بیرون مدرسه و دانشگاه و به لحاظ نهادی آموزش و پرورش و آموزش عالی انجام می شود، در بسیاری از کشورها نهادهای معتبر خصوصی کار ارزیابی و سنجش را انجام می‌دهند.

دبیر سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اینکه یک سازمان تشکیل شود که بتواند یکپارچگی را در ارزیابی و تامین استاندارد برای کیفیت آموزش برقرار کند بسیار مهم است، در حال حاضر در این زمینه پراکندگی وجود دارد به طوریکه وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد هر کدام مسیری را تعریف کرده اند و بدون نظارت بیرونی و ارتباط یکپارچه با سایر مقاطع دانشی و آموزشی کار خود را انجام می دهند.

وجود سه مدل ارزیابی و سنجش در نظام آموزشی

عاملی با اشاره به سه مدل ارزیابی و سنجش  اظهار داشت: در نظام‌های ارزیابی گاهی ارزیابی معطوف به هدف است، گاهی معطوف به خروجی و گاهی معطوف به فرایند است، به نظر می‌رسد هر سه مدل ارزیابی در سازمان ملی سنجش تعریف شود و به یک استاندارد واحد برسیم. در همین راستا با توجه به چرخش مسیری که در حوزه دانش بوجود آمده  و به سمت دانش یکپارچه که مستلزم آموزه های چند رشته ای، فرارشته ای و بین رشته است، مدل های سنجش و ارزیابی ما نیز باید خروجی داشته باشد که فارغ التحصیلان رشته، بین رشته ای، چند رشته و فرارشته ای را تحویل بازار کار دهد. در واقع در حال حاضر هیچ ساز و کاری برای این نگاه وجود ندارد.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مزیت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، عنوان کرد: اینکه سوابق تحصیلی در کنکور تاثیرگذار است پیوندی بین نظام سنجش و ارزیابی آموزش و پرورش و دانشگاه ایجاد می کند، با این وجود نقش آموزش و پرورش در دانشگاه مشخص می‌شود و آموزش و پرورش واقعاً احیا می‌شود و با آموزش و پرورش متفاوتی مواجه خواهیم بود که عمق یادگیری اهمیت خود را نشان می‌دهد؛ در نظارت و پایش هم این مسأله را داریم که جزئیات آن باید در اساسنامه تشکیل سازمان لحاظ شود.

عاملی درباره چگونگی ایجاد سازمان سنجش ملی، گفت: تشکیل سازمان ملی سنجش فعلا یک ماده واحده است که در شورا تصویب و مجوز تاسیس سازمان از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است، اساسنامه تشکیل این سازمان هنوز تصویب نشده است و هنوز مشخص نیست که سازمان‌های سنجش و پذیرش فعلی تعطیل می‌شود یا اینکه سازمان ملی سنجش و ارزیابی در سطح بالاتری کار نظارت و ارزیابی  و رصد و پایش  را انجام می‌دهد، قرار گرفتن این سازمان ذیل رئیس جمهور ارتقا جایگاه تلقی می‌شود نشان دهنده اهتمام شورای عالی انقلاب فرهنگی به عمق بخشیدن به دانش و ارتقا جایگاه علم و پژوهش در سطح جهان است. ما در این حوزه‌های به همکاری‌های منطقه ای و بین المللی و نهادهای بین المللی مرتبط نیز باید اهمیت دهیم ولی نگاه ملی و بومی خود را باید تقویت کنیم و در فضاهای ارزش گذاری علمی در سطح جهانی اثر گذار باشیم.

وی با بیان اینکه نهایی شدن اساسنامه در ستاد تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود، ادامه داد: در ستاد تعلیم و تربیت وزرای مرتبط با آموزش، اعضای حقیقی شورایعالی انقلاب فرهنگی و مسئولان نهادهای ذیربط حضور دارند و ستاد توانمندی است، البته هنوز زمانی برای تصویب اساسنامه تعیین نشده اما در تبصره ماده واحد تاسیس آمده که ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت سه ماه باید به نهایی سازی اساسنامه اقدام و آن را برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.